در چهل و شششمین جلسه دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مورخ 04 / 11 / 1401 ، با موضوع ضرورت بررسی اقدامات، رصد و ارزیابی عملکرد متولیان آب با توجه به تکالیف سند سازگاری با کم آبی به منظور جلوگیری از بحران آبی، رئیس محترم پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد در جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان تصریح کرد: در سند سازگاری با کم آبی آمده است که تصمیمات باید در پایین ترین سطح ممکن اخذ شود، این اصل در اتحادیه اروپا نیز پذیرفته شده است و مسئولین سطح ملی نمی توانند تصمیمات خود را به شهرستان ها تحمیل کنند .
داوری با بیان اینکه تفویض اختیار و مشارکت، کلید مقابله با بحران آب است، افزود: ساختار هیدرولوژیک کشور در سند سازگاری با کم آبی پیش‌بینی شده است به طوری که شورای آب هم در سطح استان‌ها و هم در سطح حوزه‌ها و زیر حوزه‌ها وجود دارد. در حال حاضر شهرستانها نیز می توانند تصمیم بگیرند که میزان آب تخصیص یافته را به چه بخشی از اقتصاد اعم از خدمات، کشاورزی، صنعت و ... اختصاص دهند و این مهم مقدمه عملیاتی شدن « بازار آب» است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه به رغم تدوین اسناد بالادستی مطلوب، در سطح اجرا با مشکل مواجه می شویم، تصریح کرد: تقاضای ما این است که طرح پایلوت ملی برای اجرای سند سازگاری با کم آبی در دشت کشفرود اجرایی شود .
ایشان یادآور شد: در ارزیابی عملکردی، هر یک از دستگاه ها اعلام می کردند که تکالیف واگذار شده را تا چه حد عملیاتی کرده و پیشرفت شان چه میزان بوده است، در این بین برخی از دستگاه ها مانند آب منطقه‌ای تعهدات بسیاری داده بود از جمله اینکه کلیه چاه‌ها برقی شوند که این مهم محقق نشد، وزارت نفت نیز در این میان به تعهدات خود عمل نکرد، لذا ضروری است که برای اجرایی کردن این سند، تعهدات به شکل واقع بینانه مطرح شود .
داوری خاطرنشان کرد: در سفر به شهرستان‌ها، میزان تعهدات هر دستگاه را راستی آزمایی می کردیم که متاسفانه راستی آزمایی حاکی از آن است که دستگاه‌ها آن طور که باید و شاید به تعهدات خود عمل نکردند .
عضو هیات علمی و رئیس محترم پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: باید بانک اطلاعاتی ساده‌ای طراحی شود تا دستگاه‌های اجرایی اطلاعاتی را که موظفند به دبیرخانه طرح (دانشگاه فردوسی) ارسال کنند تا برای همگان شفاف باشد. بر این اساس دستگاه های اجرایی موظفند گزارش 3 ماهه خود را در سایت بارگذاری کنند.